Rock, láska a Leningrad. Léto, příběh o počátcích kultovních ruských kapel, vstupuje do Filmového OKA v prosinci 2018

Rock, láska a Leningrad. To je Léto

Ve středu 26. prosince vstupuje do Filmového OKA film Léto, hravý snímek o milostném trojúhelníku a počátcích kultovních kapel Zoopark a Kino. Snímek režiséra Kirilla Serebrennikova se odehrává na počátku 80. let, kdy se v Leningradu setkává mladý Viktor Coj se svým idolem Mikem Naumenkem a jeho ženou Natašou. Následují měsíce plné hudby, přátelství a zakázané lásky.

Film byl ve světové premiéře uveden v hlavní soutěži na filmovém festivalu v Cannes. Serebrennikov však na červeném koberci chyběl – od srpna 2017 nesmí opouštět svůj moskevský byt, kde tráví čas v domácím vězení. Čeští diváci mohli snímek vidět na MFF Karlovy Vary, kde byl uveden v prestižní sekci Horizonty.

Óda na budoucí rockové ikony

Film Léto se odehrává v Leningradu v létě 1981. Neoficiální hudební scéně vládnou místní následovníci Iggyho Poppa, Davida Bowieho či Talking Heads. Mezi ně patří i devatenáctiletý Viktor Coj, který se setkává s šestadvacetiletým Mikem Naumenkem, frontmanem kapely Zoopark, a jeho ženou Natašou. Následuje léto plné přátelství, hudby, bezstarostnosti a zakázané lásky. „Léto je především příběh o jednoduché a neochvějné lásce, óda na tyto budoucí rockové ikony, na jejich způsob života, na vzduch, který dýchají. Je to příběh posledního léta před perestrojkou, před konečnou změnou jejich okolí na současné uspořádání panující v Rusku,“ říká Serebrennikov.

Film o začátcích skutečných kultovních kapel Kino a Zoopark měl premiéru v hlavní soutěži festivalu v Cannes, zatímco režisér Kirill Serebrennikov trávil čas v domácím vězení v Moskvě
Léto. Zdroj: Aerofilms

Viktor Coj se v následujících letech stal jedním z nejslavnějších umělců v zemi –  v roce 1990 měl se svou kapelou Kino na kontě sedm studiových alb a vyprodal moskevský olympijský stadion Lužniki. Několik týdnů poté tragicky zahynul při autonehodě. Serebrennikov však tuto etapu ve svém filmu neřeší. Podle svých slov se chtěl zabývat právě obdobím, kdy byli hrdinové bezstarostní a s přáteli se věnovali tomu, co milovali. „Vše, co o Cojovi a Naumenkovi víme, se stalo až po událostech zachycených v našem filmu, je to teprve budoucnost našich postav. Ve filmu jsou ještě nedotčeni, nevinní. Vypůjčili jsme si stroj času a v minulosti se zastavili jen nakrátko. A v tom krátkém období dělají naši hrdinové to, co mají ze všeho nejradši. Dělají hudbu. Bez ohledu na prostor a čas,” nechal se slyšet Serebrennikov.

Léto: film dokončený z domácího vězení

Kirill Serebrennikov, jeden z nejvýraznějších ruských filmových a divadelních režisérů současnosti, je v domácím vězení od srpna 2017, kdy byl obviněn ze zpronevěry státních prostředků poskytnutých na rozvoj umění. Serebrennikov, který ve své tvorbě otevřeně kritizuje politiku Kremlu, označuje obvinění za absurdní. Na jeho obranu v uplynulých měsících vystoupily desítky ruských i zahraničních umělců. Přesto, že byl Serebrennikov zatčen ještě před poslední klapkou filmu, podařilo se snímek dokončit – několik scén bylo dotočeno podle jeho psaných poznámek. I přes přísné podmínky Serebrennikova domácího vězení (zákaz přístupu na internet a jakéhokoliv kontaktu s vnějším světem s výjimkou komunikace s advokáty), se režisérovi podařilo film v únoru 2018 dokončit – včas, aby mohl být přihlášen na festival v Cannes.

Share Button

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *